Články autora: Marek Jenšík

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Co dělá lék lékem aneb Jeden za všechny, všichni za jednoho

Představte si hodinový strojek. Ten klasický, kde jedno kolečko zapadá do druhého. Ať větší či menší, nedá se říct, které je důležitější. Důležitá jsou totiž všechna. Bez té úžasné souhry důmyslného mechanismu by se hodinové ručičky neposunuly ani o vteřinu. Vybavil se mi před očima při návštěvě společnosti Cayman Pharma. Jako jediná u nás dokáže vyrobit aktivní farmaceutické substance na prostaglandinové bázi, které ve výsledku pomáhají například při léčbě plicní hypertenze nebo zeleného zákalu. Ve světě je takových firem pět. Při povídání s jejími lidmi si člověk znovu uvědomí, že úspěch je výsledkem kvalitní spolupráce celého týmu. Že sebelepší výzkumník se bez útvaru jakosti či registrací, výroby, obchodního, finančního a samozřejmě také oddělení lidských zdrojů neobejde. Jeden za všechny, všichni za jednoho. A také za nás. Díky tomu, co dělají, už prodloužili a zkvalitnili život statisícům lidí po celém světě.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Nebojme se s dětmi mluvit o financích

Co uděláte s výplatou? „Zaplatíme jídlo, oblečení, benzin! Nájem, plyn! Elektřinu! A hypotéku! A daně!“ chrlili ze sebe šesťáci ze ZŠ Jižní v Praze 4 jako o překot. Sledovali jsme jednu z hodin finanční gramotnosti, kterou pro ně připravili lektoři ČPP Daniel Potměšil a Hana Pospíchalová. „Ale víte, co opravdu musíte zaplatit a co počká? A co už je jen takové rozmazlování?“ ptají se žáků a rozdávají jim lístečky s nejrůznějšími výdaji, aby je rozdělili do tří skupin: nezbytné, důležité, nadstandardní.

thumbnail TECH EDU 1 / 2016

Světlo v našich službách

Uzávěrka naší soutěže o zvláštní cenu za originální design – Světlo na cestu je dávno za námi. Porota už má jasno o vítězích, ovšem jejich jména vám zatím prozradit nemůžeme. Výsledky najdete v dubnu na našich webových stránkách www.techedu.cz a www.srdceslaskou.cz a v příštím vydání TECH EDU vám ty nejlepší detailně představíme. Zkusme se však nyní na světlo podívat trochu zblízka. S kým jiným než s iniciátorem soutěže Janem Filákem, jednatelem společnosti Filák, který ví, jak světlo ovládnout, aby nám sloužilo co nejlépe.

thumbnail TECH EDU 4 / 2015

Posvítíme na cestu

Jak už jsme vás informovali v minulém čísle, obohatili jsme letošní ročník naší soutěže Srdce s láskou darované o zvláštní cenu za originální design – Světlo na cestu. Chtěli jsme totiž více zacílit i na technickou tvořivost dětí. Měly se rozhlédnout po svém okolí a najít místa, kde světlo chybí a kde by je chtěly rozsvítit i pro ostatní. Konkrétní místo měly nafotit a zaškrtnout křížkem, lampu si vymyslet a namalovat. A jak to dopadlo? Na to jsme se zeptali jednatele společnosti Filák Jana Filáka, který Světlo na cestu inicioval.

thumbnail TECH EDU 4 / 2015

Za Srdcem do Vlkoše

Vlkošská škola je druhou nejstarší na Přerovsku. Její historie sahá až do šestnáctého století, kdy do ní chodily i děti ze všech přifařených obcí, tedy z Kyselovic, Kanovska, Věžek a Bochoře. Dnes je moderně vybavená, slučuje pod jednou střechou školu mateřskou a základní a navštěvuje ji celkem asi šedesátka dětí. Ačkoli se tedy jedná o malou školičku, může se pochlubit mnoha celostátními vavříny. Nás sem zavedla zlatá příčka v soutěži Srdce s láskou darované.

thumbnail TECH EDU 2 / 2015

Jan Filák: Mladého parťáka si člověk musí vychovat sám

Když stojí u mašiny v montérkách, je ve svém živlu. Stejně jako když vymýšlí hologram, který ještě nikdo před ním nedokázal vyrobit. „Nemám rád dlouhé řeči. Než bych někomu něco složitě vysvětloval, stoupnu ke stroji a ukážu mu, jak na to,“ začíná své vyprávění Jan Filák, zakladatel a jednatel přerovské firmy, která nese jeho jméno. „Dneska k nám chodí mladí z průmyslovky, kteří vystudovali obor strojírenství, ale neumějí se ke stroji ani postavit. Nikdy u něj totiž nestáli. Neumějí si s ním poradit, dát do něj nože, nůž si nabrousit. Neumějí si ani uspořádat pracovní věci, uklidit. Proto vážně přemýšlím, že založíme učňovské zařízení a budeme si lidi vychovávat sami. Už na tom nápadu pracuji a chtěl bych dát šanci hlavně dětem z dětských domovů.“

thumbnail TECH EDU 1 / 2014

Petr Koubský: Matematika je svět, v němž se dá příjemně zabloudit a nabrat vnitřní klid

„Většina lidí si nechá uniknout, jak je matematika krásná. Pro mne je její nejbližší analogií horolezectví, hledání cesty velkou a složitou stěnou, kde se větví varianty dalšího postupu, kde potřebujete sílu a šikovnost, ale hlavně musíte umět přečíst skálu, poznat její strukturu, její skryté vzorce. Matematika není věda o číslech, ale o strukturách.“ Když Petr Koubský hovoří o obávaném studijním oboru, uvěřil by mu i notorický repetent. Se známým popularizátorem vědy a digitálních technologií a empatickým pedagogem jsme si povídali o matematice ve škole a běžném životě, informačních technologiích a dialogu s generací Z.