Všechny články
TECH EDU 2 / 2015
Poodhalit tajemství holografie jsme se vydali na katedru fyzikální elektroniky pražského ČVUT. A to za jedním z nejpovolanějších, vědeckým pracovníkem Markem Škereněm, který se holografií zabývá už dvacet let, od té doby, co na téže fakultě studoval. Dnes je tu vedoucím skupiny optické fyziky a má na starosti také vědu a výzkum.
TECH EDU 2 / 2015
Když stojí u mašiny v montérkách, je ve svém živlu. Stejně jako když vymýšlí hologram, který ještě nikdo před ním nedokázal vyrobit. „Nemám rád dlouhé řeči. Než bych někomu něco složitě vysvětloval, stoupnu ke stroji a ukážu mu, jak na to,“ začíná své vyprávění Jan Filák, zakladatel a jednatel přerovské firmy, která nese jeho jméno. „Dneska k nám chodí mladí z průmyslovky, kteří vystudovali obor strojírenství, ale neumějí se ke stroji ani postavit. Nikdy u něj totiž nestáli. Neumějí si s ním poradit, dát do něj nože, nůž si nabrousit. Neumějí si ani uspořádat pracovní věci, uklidit. Proto vážně přemýšlím, že založíme učňovské zařízení a budeme si lidi vychovávat sami. Už na tom nápadu pracuji a chtěl bych dát šanci hlavně dětem z dětských domovů.“
v redakci jsme netušili, jak poutavě a s citem se dá mluvit o oceli, pecích a lidech kolem nich. Než jsme navštívili oceláře tělem i duší Ludvíka Martínka, který šéfuje elektroocelárně ve ŽĎASu a zároveň působí i na akademické půdě. Mimochodem, ve žďárské firmě je už čtyřicet let. Vyprávěl, jak jako učeň přišel do tehdejší Poldovky a čím si ho už tenkrát prostředí oceláren získalo. Mluvil o různých profesích a jejich proměnách v čase, a že se metalurg opravdu nenudí, neboť každá tavba je vlastně originál. Jeho rozhovor si vychutnáte, a aby byl obrázek dokonalý, doplnili jsme ho názornou infografikou, spoustou zajímavostí a samozřejmě i pohledem na současnou spolupráci mezi firmou a školami.
TECH EDU 1 / 2015
V prostorách dílen Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy ve Žďáru nad Sázavou se konala již tradiční soutěž v odborných dovednostech nazvaná Řemeslo Vysočiny 2015. Soutěž je velmi prestižní, představuje skutečné talenty v oboru a zároveň vytváří prostor pro jejich prosazení se v praxi.
TECH EDU 1 / 2015
Kdyby mi bylo patnáct, neměnil bych.
TECH EDU 1 / 2015
Rodiče dnešních deváťáků, pokud sami v technickém oboru nepracují, mohou mít v některých případech příliš málo informací o tom, jaké možnosti pro jejich děti tyto obory skýtají a co přesně ve své moderní podobě obnášejí. „Nejjednodušší je, když se k nám přijdou podívat,“ říká Ing. Zbyněk Kadlec, personální ředitel společnosti ŽĎAS.
TECH EDU 1 / 2015
Všichni známe slovo „simulant“. Je to někdo, kdo často a rád předstírá. Většinou nemoc, aby se vyhnul nějaké nepříjemné zkoušce nebo písemce. Ale co bychom si měli představit pod pojmem „numerická simulace“? A navíc ve slévárně?
TECH EDU 1 / 2015
Bývalý pavilon D brněnského výstaviště dostal nedávno úplně novou podobu a už jeho vchod napovídá, že uvnitř čeká něco hodně speciálního. Z prostoru o rozloze téměř 5000 m2 doléhá až do předsálí dětský smích a nadšené výkřiky. Vstupuji dovnitř a rázem odhaluji, proč. VIDA!