Všechny články

Škola je střípkem mozaiky vzdělávání

Rakousko-uherské školství chrlí prefabrikáty (stejně jako anglosaské), každý student je přitom jedinečný. Napříště je proto třeba objevit a rozvíjet síly a z toho vyplývající potenciál každého studenta zvlášť. K tomu by měly přispět nejen školy, ale celý arzenál vzdělávacích nástrojů, které jsou dnes k dispozici. Nejen o tom hovořil v rámci projektu Alter Eko ředitel pražského Gymnázia Jana Palacha Michal Musil s někdejším prezidentem Microsoftu pro Evropu, dnes stratégem a konzultantem Janem Mühlfeitem.

Úvodník

Víte, co má společného matematika s Monou Lisou? No přece Leonarda da Vinci. Málokdo ovlivnil světové umění a vědu tolik jako právě tato nejvýraznější osobnost renesance a možná největší génius všech dob. Právě dnes, kdy tyto řádky píšu, uplynulo 565 let od jeho narození…

thumbnail TECH EDU 2 / 2017

Vítězem druhého ročníku Světla na cestu je Maják

Součástí slavnostního setkání vítězů všech kategorií třetího ročníku soutěže Srdce s láskou darované v Poslanecké sněmovně PČR je také předání zvláštní ceny Světlo na cestu. Získali ji třeťáci ze školní družiny ZŠ Mozartova v Jablonci nad Nisou pod vedením paní vychovatelky Marcely Vaníčkové za svůj Maják. A navíc jsme udělili čestné uznání, a to žákům 9. B ZŠ Porubská 832 v Ostravě-Porubě pod vedením paní učitelky Andrey Mičíkové za práci Srdce pro otce Michala Obě práce vám nyní představujeme a vítězům gratulujeme! Všechny finálové práce v této kategorii najdete na stránkách TECH EDU 2/2017.

thumbnail TECH EDU 2 / 2017

Stroj s kočičími vousky ocenila i mezinárodní porota

Když Martin Tvarůžek pracoval na designu obráběcích strojů, onemocněl rakovinou jeho milovaný kocour Cica. „Veterináři mu nedávali velkou naději na uzdravení a pro mne to bylo jedno z nejnáročnějších životních období. Není divu, že se odrazilo i v mé práci. S lidmi v TOSu jsem se tehdy domluvil, že nové stroje ponesou jména zvířecích pacientů. A tak vznikly třeba Zojka nebo Zipi,“ říká jeden z předních českých průmyslových designérů, který za portálové obráběcí centrum FRU pro TOS Kuřim letos získal už své druhé mezinárodní ocenění Red Dot Design Award v kategorii strojírenství a robotizace.

thumbnail TECH EDU 2 / 2017

Dříve jsme jim je vnucovali, dnes by nám firmy v honbě za absolventy utrhly ruce

Společenská debata o tom, kdo může za nedostatek kvalifikovaných pracovníků pro český průmysl, zdá se, odeznívá. V současné době mu totiž chybí již i nekvalifikovaní. Na pozadí slovního ping-pongu mezi státem a institucemi reprezentujícími výrobní subjekty však již několik let běží spolupráce mezi jednotlivými školami a firmami s cílem tento problém řešit. Za jedním takovým tandemem, který tvoří ředitel Středního odborného učiliště Hluboš Drahomír Krbec, jeho zástupce Oldřich Půlkrábek a personální konzultant společnosti Bobcat Jan Kuntscher, jsme se vydali do středočeské Dobříše.

thumbnail TECH EDU 2 / 2017

Víte, jaký je rozdíl mezi bytem a bitem?

Celkem 10 391 osob se od 21. září do 31. prosince 2016 zúčastnilo testu elektronických dovedností v rámci akce IT Fitness 2016, kterou pořádal Dům zahraniční spolupráce. Lehčí verzi pro základní školy zvolilo 4433 respondentů a těžší pro střední školy a veřejnost 5958 osob. A jak to dopadlo? Ve srovnání s loňskem lépe o 17 procent, průměrná úspěšnost byla 58 procent. Litujete, že jste se nezapojili? Máte možnost. Zdarma, klidně několikrát za sebou a s okamžitou zpětnou vazbou, a to na stránkách www.itfitness.cz.

thumbnail TECH EDU 2 / 2017

Největším limitem je ochota

Určitě jste slyšeli o lidech, kteří dokázali prorazit v oborech, jež pro ně původně byly úplně neznámé. No, a dozajista jste slyšeli i o lidech, kteří neprorazili, i když možná mají v daném oboru mnoho teoretických znalostí. Jak je to možné, a pokud samotné studium nezajišťuje úspěch, tak co tedy?