Pouliční světla budoucnosti budou multifunkční

Doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D., (vpravo) a Ing. Jan Filák pracují na dalších projektech.
Text Jana Jenšíková, Foto Marek Jenšík a archiv VŠB-TU TECH EDU 3 / 2015

Představte si, že se vracíte pozdě večer z výletu na kole. Pouliční svítilny kolem cesty reagují na váš pohyb – před vámi se rozjasňují a za vámi potemňují, upozorňují vás svou intenzitou i na případné překážky. Třeba se vám právě vybil mobil a potřebujete zavolat domů, že máte zpoždění. Nevadí, připojíte se na chvíli k jedné z lamp a mobil si dobijete. Tato představa může být blízkou budoucností. Také díky spolupráci šikovného týmu pedagogů a studentů VŠB-TU Ostrava a firmy Filák.

Pod prototypem jednoho z takových LED svítidel s integrovanou nabíjecí stanicí právě stojíme – na parkovišti v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě-Porubě mezi budovami Výzkumného energetického centra a Centra pokročilých a inovativních technologií. Povídám si s těmi, kdo vdechli skvělému nápadu život: docentem Bohumilem Horákem z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TU Ostrava a jednatelem firmy Filák Janem Filákem.

Na první pohled to vypadá jednoduše. Taková obyčejná lampa se zásuvkou a do ní strčený kabel vedoucí k elektromobilu. „V tom je právě to kouzlo,“ usmívá se Bohumil Horák, který je šéfem výzkumného týmu Systémy Alternativních Zdrojů Energií (SAZE) na fakultě, jež se otázce elektromobility a související infrastruktuře dlouhodobě věnuje. „Kromě funkčnosti nám šlo právě o jednoduchost a nenáročnost instalace, která umožní velmi rychle revitalizovat stávající soustavy veřejného osvětlení nebo postavit nové, které navíc nabídnou i další funkce.“

Jsme poučeni, že lampa umožňuje nabít elektromobil, neboť je opatřena jednotkou soustavy veřejného nabíječe označenou jako NS-G. Co je zajímavé, že využívá rozvodné sítě veřejného osvětlení, takže manuální suchá montáž trvala dvěma pracovníkům ne víc než půl hodiny!

„Jednu ulici můžeme osvítit za den,“ dodává Jan Filák a popisuje další přednosti svítidla: „Naše světlo je vybaveno LED technologií snižující náklady na energii a servisní provoz soustav veřejného osvětlení. Současně umožňuje řadu programovatelných funkcí. Mezi základní patří například centralizované ovládání osvětlení z dispečinku spolu s časově proměnným nastavením doby svitu. Ale nejen to. Umíme také nastavit funkci, která reguluje intenzitu svícení podle aktuálního stavu, tedy umí se třeba rozsvítit při zatažené či částečně zatažené obloze při bouřce nebo naopak ztlumit intenzitu osvětlení pozdě v noci, kdy není na cestě žádný provoz. A skutečně jsme díky vektorizaci světla schopni sledovat váš pohyb a posvítit vám na cestu,“ vypočítává možné varianty technických řešení Jan Filák.

To, že lze ze sloupu svítidla přede mnou nabít elektrické auto, je pouze další možné využití tohoto nápadu. Další stránkou je jednoduše modifikovaný design. Představuji si, jak snadno, rychle a účelně by se mohly naše obce a města rozsvítit. Oba průvodci souhlasně pokyvují a seznamují mne se svými dalšími plány. Týkají se nejen osvětlení a elektromobility, ale CNC obrábění nebo robotiky. Každopádně je vidět, že si zde věda a praxe opravdu porozuměla a že tu studenti v rámci práce v týmu pouze neteoretizují. Ale o tom až někdy příště.