Všechny články

Úvodník

Tašky na střechy lze bezpochyby importovat z Číny. Pokrývače nebo klempíře zatím těžko. I to je důvodem, proč musíme s praporem v ruce hájit zájmy řemesel a profesních cechů. Pokud totiž nezačneme místo slov konečně činit, hrozí, že nám brzy začne skrze děravou střechu…

thumbnail TECH EDU

Tajemství vodního paprsku aneb Když je řezání frajeřina

I když kalifornští zlatokopové začali využívat vodní paprsek už na konci 19. století, aby efektivně oddělili nánosy písku a kamení od zlata, začal se více využívat až v polovině 20. století a první komerční aplikace se objevila v roce 1971. Tehdy dr. Mohamed Hashish vytvořil techniku přidání abraziva k vodnímu proudu, čímž vznikla možnost řezat vodním paprskem i materiály, které byly pevnější a měly větší tloušťku. Co všechno tedy voda dokáže? Na to jsme se šli zeptat do praxe, a to inženýra Ivo Vytrhlíka, výrobního ředitele společnosti Gumex, kde tuto technologii používají už několik let.

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Robotizace a systém kaizen v podání moravské firmy - Seznamte se!

„Jsme strojaři a ocel máme pod kůží, ale srdce na tom pravém místě.“ To jsou slova majitele ryze české společnosti Avex Steel Products Jiřího Gistra. Představujeme vám dalšího podporovatele našeho projektu TECH EDU, který se pyšní tuzemskými i mezinárodními oceněními. Společnost získala například již dvakrát titul Inovační firma Zlínského kraje (2014, 2016) a v inovacích (robotizaci, automatizaci aj.) pokračuje v tichosti, ale velmi intenzivně i nyní. A právě o tyto poznatky se s námi na stránkách našeho časopisu podělí.

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Kdo stážuje, ten jede

Vychovat si vlastní zaměstnance, získat loajální personál nebo prostě koncepčně vyřešit dlouhodobý nedostatek pracovníků, to jsou nejčastější důvody, proč se dnes nemálo firem pouští do hledání stážistů, brigádníků nebo studentů na praxi. Na to, jaké jsou hlavní výhody a nevýhody téhle cesty, na co si dát pozor, aby vše dopadlo dobře a nebyla to jen ztráta času, jsme se zaměřili v tomto článku. Ač se zdá, že je mířený pouze na firmy, najde v něm inspiraci nejen budoucí brigádník, ale i učitel, který chce studentům ukázat, co je důležité a co může vést k dobrému, nejen technickému, zaměstnání.

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Michal Rajchl: Výzkum je jako detektivka

„Na geologii mě lákalo tajemství přírodních procesů a dobrodružství, která člověku při jejich zkoumání přicházejí do cesty. Svým způsobem jde o detektivní práci,“ vysvětluje geolog Michal Rajchl, čím ho již jako malého kluka tento obor okouzlil. Bývalý vysokoškolský učitel je dnes projektovým manažerem a členem představenstva společnosti GEMEC-UNION a jednatel poradenské a konzultační společnosti v oblasti aplikované geomorfologie GEORESPECT.

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Jaroslav Kletečka: Na Průmysl 4.0 jsme připraveni

Školy a firmy na nic nečekají a na mnoha příkladech můžeme vidět, že jejich spolupráce nese ovoce. Každé takové spojení má svá specifika, každé může být jiné. Společným jmenovatelem jsou však žáci, úroveň jejich vzdělávání a hledání cest k co nejlepší přípravě na uplatnění v praxi. Propojení VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou s firmou Žďas má své počátky už v roce 1951, kdy pod vlivem výstavby tohoto strojírenského podniku vznikly obě části dnešní střední školy. „Spolupráce se Žďasem je stále velmi intenzivní,“ říká ředitel školy Jaroslav Kletečka. „Většina našich žáků chodí do této firmy na praxe, exkurze i brigády, společně se také snažíme oslovit a zaujmout už děti ze základních škol a jejich rodiče.“

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Pavel Cesnek: Podpora škol je investicí do budoucna

Společnost Žďas se podobně jako jiné firmy potýká s nedostatkem kvalifikovaných lidí. Kromě standardních náborových aktivit organizuje nábory zahraničních zaměstnanců a především výrazně posílila svoji spolupráci se školami. „Nábor v zahraničí vnímáme jako akutní řešení současného problému, spolupráci se školami naopak chápeme jako strategický krok a investici do budoucna,“ zdůrazňuje generální ředitel Žďasu Pavel Cesnek. „Studentům nabízíme praxe, stáže, stipendia, umožňujeme zpracovávat ročníkové, závěrečné a diplomové práce, spolupracujeme na některých výzkumných projektech.“

thumbnail TECH EDU 4 / 2017

M. J. Stránský: Budou dějiny informačních technologií dějinami úpadku lidstva? Scénáře si píše lidstvo samo

Snížení IQ, zvýšení stupidity u adolescentů či pokles schopnosti řešit problémy jsou podle neurologa Martina Jana Stránského jen některé z negativních jevů, které provází nekritické využívání počítačů a nových technologií při výuce. Proto je waldorfská škola v Silicon Valley, již navštěvují i děti Billa Gatese, a řada škol a municipalit v západní Evropě při výuce zakázaly a Americká asociace pediatrů je dětem školou povinným nedoporučuje. Co nám tedy digitální technologie dávají a co berou?