Všechny články

Kdo nedigitalizuje, jako by nebyl

Minule jsem vám v úvodníku slíbila silvestrovské lechtivé téma, jak se sluší na poslední vydání v roce. Ale mé plány nakonec přebil nedávný robotický zážitek. Náš redakční tým se účastní jedné prestižní konference. Stovka odborníků z nejrůznějších sfér, podnikatelů i …

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Kybernetická bezpečnost není jen o technologii a jednotlivých prvcích

Víte, že se základy ICT a kybernetické bezpečnosti dají učit i bez počítače a připojení k internetu? O tom, jak to udělat, co je k tomu potřeba a kde s tím mohou zájemcům poradit a pomoci, jsem si povídala s dvěma vysokoškolskými učiteli: Borisem Šimákem a Jaroslavem Burčíkem z evropského Centra ITU pro kybernetickou bezpečnost na katedře telekomunikační techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT a propagátory moderních metod výuky informačních technologií.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Co dělá lék lékem aneb Jeden za všechny, všichni za jednoho

Představte si hodinový strojek. Ten klasický, kde jedno kolečko zapadá do druhého. Ať větší či menší, nedá se říct, které je důležitější. Důležitá jsou totiž všechna. Bez té úžasné souhry důmyslného mechanismu by se hodinové ručičky neposunuly ani o vteřinu. Vybavil se mi před očima při návštěvě společnosti Cayman Pharma. Jako jediná u nás dokáže vyrobit aktivní farmaceutické substance na prostaglandinové bázi, které ve výsledku pomáhají například při léčbě plicní hypertenze nebo zeleného zákalu. Ve světě je takových firem pět. Při povídání s jejími lidmi si člověk znovu uvědomí, že úspěch je výsledkem kvalitní spolupráce celého týmu. Že sebelepší výzkumník se bez útvaru jakosti či registrací, výroby, obchodního, finančního a samozřejmě také oddělení lidských zdrojů neobejde. Jeden za všechny, všichni za jednoho. A také za nás. Díky tomu, co dělají, už prodloužili a zkvalitnili život statisícům lidí po celém světě.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Pět gumových století

Stejně jako lidé i materiály procházejí životními mezníky. Věci dnes považované za obyčejné byly dříve převratnými vynálezy. Vezměme si třeba obyčejnou pryž. Ač zde byla od nepaměti, lidé ji využívají teprve posledních pět století.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Nebojme se s dětmi mluvit o financích

Co uděláte s výplatou? „Zaplatíme jídlo, oblečení, benzin! Nájem, plyn! Elektřinu! A hypotéku! A daně!“ chrlili ze sebe šesťáci ze ZŠ Jižní v Praze 4 jako o překot. Sledovali jsme jednu z hodin finanční gramotnosti, kterou pro ně připravili lektoři ČPP Daniel Potměšil a Hana Pospíchalová. „Ale víte, co opravdu musíte zaplatit a co počká? A co už je jen takové rozmazlování?“ ptají se žáků a rozdávají jim lístečky s nejrůznějšími výdaji, aby je rozdělili do tří skupin: nezbytné, důležité, nadstandardní.

Pokrok nezastavíš

Vzpomínáte na asi nejprůlomovější hlavolam všech dob, Rubikovu kostku? Když se dostala do našeho městečka, bylo mi nějakých jedenáct dvanáct. Museli jsme ji mít ve třídě skoro všichni, ale ne všichni jsme ji pokořili. Upřímně přiznávám, že ani mně se ji přes všechny pokusy nikdy…

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Mladí vývojáři nechtějí zůstat v korporátní anonymitě

Vyvolat zájem dětí o techniku nemusí být až tak složité, pokud se na konkrétních výrobcích přesvědčí, že mohou být užitečné i jim. Vedoucího úseku vývoje a technologie Jaroslava Křepelky a vedoucí personálního úseku Kláry Kočerové z českobudějovické společnosti TSE, která uchopila problém za správný konec, jsme se zeptali, co u nich ve firmě dělají pro to, aby neměli ani v budoucnu o kvalitní zaměstnance nouzi.