Boj o kvalitní lidi aneb Buďte o krok napřed

Jana Lagová (vpravo), personální ředitelka společnosti GUMEX, a její kolegyně, personalistka Miroslava Čermáková; rodinná firma se 140 zaměstnanci působí v Čechách i na Slovensku a je specialistou na hadice a těsnění na míru
Text Barbora Hartmannová, Foto archiv společnosti GUMEX TECH EDU 3 / 2017

V poslední době se na trhu práce točí stále dokola jedno téma – nejsou lidi, kandidáti si sami vybírají, kde budou pracovat, a firmy je musí lákat. Situace je určitě jiná než před dvěma lety, ale právě proto by podniky neměly otálet v realizování svých nápadů. Důkazem je jedna rodinná obchodně-výrobní firma z jihomoravské Strážnice, která je v „přitahování“ nových lidí už dnes napřed.

O společnosti GUMEX jste už v našem časopise nejspíš četli, dnes vám ji chceme ale představit z trochu jiné stránky. Podíváme se společně na téma najímání nových lidí, protože ačkoli v GUMEXu říkají, že si jako žádný vzor dokonalosti nepřipadají, určitě pro vás budou inspirací. Třeba právě v tom, co nového ve vaší firmě zavést nebo jak vzdělávat naše školáky, budoucí „pracanty“.

Z dřívějšího nápadu dnes sklízejí ovoce

„To, že jsme v roce 2015 založili firemní profil na Facebooku, je asi záležitostí individuálního postoje. Mám ráda lidi a aktuálnost. Aktuality na webu jsou pro mě příliš statické a naproti tomu sociální sítě umožňují zprostředkovat lidem ve firmě i okolo bezprostřední okamžiky, na které prostor na webu nebo v tištěném médiu není,“ popisuje začátky aktivního používání nejrozšířenější sociální sítě Jana Lagová, personální ředitelka a spolumajitelka společnosti GUMEX.

Fakt, že v GUMEXu začali svou firmu více prezentovat na sociálních sítích a dělat další aktivity tohoto typu, tehdy tedy nepocházel z nedostatku lidí. Hledali jen cestu, jak být tak trochu „in“, ale dnes jsou i díky tomu v regionu známí, ukazují přátelské prostředí své firmy i navenek a mimo to si tak třeba udržují v obraze i zaměstnankyně na mateřské.

Někdy je třeba se přizpůsobit, ale nedělat kompromisy

Nechceme však ukazovat tuto rodinnou výrobní firmu pouze v záři reflektorů. I oni často bojují s nedostatkem lidí a hledají způsoby, jak najímání zefektivnit a vylepšit. „Dříve nám chodila kvanta, doslova stovky životopisů a bez oslovování telefonem jsme všem rozeslali e­mailem dotazníky Performia, jejíž know­how a nástroje pro najímání používáme, a pracovali jsme jen s těmi zájemci, kteří dotazníky vyplnili kvalitně,“ popisuje Jana Lagová situaci před více než dvěma lety. Dnešní nízká nezaměstnanost se u nich ale projevuje ve vysokých finančních nárocích uchazečů již u vstupu do firmy. „Není moc spravedlivé dávat nováčkům stejný plat, jako má zapracovaný člověk po pěti letech, ale je to obtížné neudělat. Řešíme to tedy individuálně a někdy je vyjednávání o schopnosti obhájit si podmínky pro nováčka mezi HR a stávajícím týmem,“ doplňuje nelehkou situaci personální ředitelka.

Dnes to v porovnání s minulostí funguje v GUMEXu tak, že všem přihlášeným uchazečům nejdříve osobně volají a potom teprve zasílají vybraným nějaké doplňující dotazníky. Co je ale v celém procesu důležité a možná i výjimečné? To, že nikdy neustupují ze svých nároků a užívaného know­how pro rozeznávání opravdu produktivních lidí. „Někdy náš tým pracuje v podstavu delší dobu, ale stále si pečlivě hlídáme kolektiv a vždy se shodneme, že raději počkáme na toho správného, než dělat kompromisy, a pak se v práci necítit dobře nebo si dokonce nechat kolektiv rozbít,“ vysvětluje personální ředitelka, která má za sebou již dlouhá léta zkušeností z práce s lidmi.

Zde se nabízí trefné přirovnání – nikdy byste vědomě do košíku s dobrými jablky nedali jablko nahnilé. „Nikdy byste neriskovali ztrátu nebo oslabení celého týmu kvůli obsazení volné židle. Kompromisy v tak zásadní věci, jakou je produktivita, se jednoduše nevyplácejí,“ shrnuje ředitelka společnosti Performia, která dnes pomáhá stovkám českých firem.

Zapojte školáky, to je budoucnost

Již před deseti lety zahájil GUMEX spolupráci se školami. Začalo to náhodnými exkurzemi a v posledních třech letech už jde o systematickou práci s několika školami na praktickém vzdělávání školáků i gymnazistů. „Vzniklo to přirozeně, jsme rodiče a vnímáme, jak dětem chybí možnost vidět, jak to funguje v práci – firmě, obchodě, výrobě či skladu,“ doplňuje Jana Lagová.

Do této spolupráce se vrhli ze společenské odpovědnosti, dnes už je ale skvěle vidět, v čem všem mohou dnešním školákům otevřít oči nebo je podpořit. „Naším cílem bylo vysvětlit jim, že i když se nejedná o práci snů typu fotbalista či youtuber, mohou být v reálném zaměstnání šťastní, prospěšní, mohou se uživit a hlavně se toho spoustu naučit.“

Kromě toho, že žákům ukazují, jak to ve firmě funguje a kde všude se s jejich výrobky mohou setkat, snaží se je také podporovat v tom, že každý má v sobě přirozený dar, talent. Ukazují jim, že i jejich firma je složená ze schopností kolegů jako puzzle. „Samozřejmě myslíme i na to, že dnešní děti se po střední nebo vysoké škole mohou stát našimi zaměstnanci, a budeme rádi, pokud se bude jednat o schopné a šikovné mladé lidi,“ dodává Jana Lagová.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 3 / 2017 na straně 16-18.