Články autora: Věra Vortelová

thumbnail TECH EDU 4 / 2016

Investice do vědy se vyplatí vždycky

S Markem Novákem jsme se poznali před více než dvěma lety. Tehdy nás zaujala zpráva, že jako devatenáctiletý zvítězil v mezinárodní soutěži mladých techniků Intel ISEF. Na Fakultu elektrotechniky ČVUT se hlásil již v době, kdy měl na svém profesním kontě významná ocenění a čtyři roky spolupráce s firmami, například na „hodinkách“, které získávají a vyhodnocují data o zdravotním stavu člověka a registrují anomálie. Od té doby, co jsme se neviděli, stihnul například založit start-up a naučil se úžasně prezentovat své projekty po celém světě.

thumbnail TECH EDU 3 / 2016

Letní putování do chemického ráje

„Občas mi nadřízení vytýkají, že se příliš rozptyluji vedlejšími aktivitami a že věda potřebuje plné nasazení. Možná je na tom něco pravdy. V chemii jsem se našel asi v patnácti, ale během vysokoškolského a doktorandského studia jsem si uvědomil, že mě vedle vědeckého výzkumu neméně baví výuka a popularizace vědy,“ přiznává chemik Jan Havlík. Sedíme na lavičce uprostřed areálu letního tábora pro mladé chemiky a biology v Běstvině v podhůří Železných hor a třicetiletý odborník je toho času jeho hlavní vedoucí.

thumbnail TECH EDU 2 / 2016

Naše technické geny by neměly zůstat jen v učebnicích historie

Letos poprvé proběhla na školách soutěž Světlo na cestu, jejímž sponzorem a jedním z duchovních otců je majitel rodinné firmy Filák, působící v oblasti holografie, fotovoltaiky a LED technologií, Jan Filák. Hovořili jsme s ním na slavnostním vyhlášení vítězů Srdce s láskou darované v Poslanecké sněmovně. Zajímalo nás, jak hodnotí stav našeho technického školství, připravenost jeho absolventů a co by mohli naši podnikatelé nabídnout k oživení tuzemské průmyslové tradice.

Vítězové Světla na cestu se podívají do výroby

Podle některých odborníků se schopnosti člověka skládají z deseti procent z vrozeného talentu a zbylých devadesát procent se rozvíjí praktickou zkušeností a úsilím. Na setkání redakce s paní učitelkou Evou Andrýskovou ze Základní školy Polešovice nás zajímalo, jak se u nich rozvíjejí talenty. Polešovičtí osmáci totiž zvítězili v prvním ročníku zvláštní ceny Světlo na cestu.

thumbnail TECH EDU 1 / 2016

Trpíme nedostatkem sebedůvěry?

Podle kritiků spí české školství spánkem Šípkové Růženky a za kvalitním vzděláním se musí do zahraničí. „Naše školství nebylo a není špatné ani v současné době. Řada absolventů českých vysokých škol se úspěšně etablovala na prestižních zahraničních univerzitách a v respektovaných výzkumných institucích. O některých svých bývalých studentech jsem se před časem zmínil také v Hyde Parku Civilizace,“ odmítá jednostranné hodnocení zakladatel české kybernetiky a ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC), profesor Vladimír Mařík.

thumbnail TECH EDU 2 / 2015

Naučíme se znovu opravovat?

Nepatří v rodině k manuálně nejšikovnějším, ale něco mu v genech zřejmě zůstalo. „Když se mi rozbil displej na mobilu za šest set korun a v servisu po mně chtěli za opravu půl druhého tisíce, koupil jsem si komponent, na internetu jsem si vyhledal video s návodem jak na to a telefon jsem si během půl hodiny opravil sám,“ vzpomíná na zlomový okamžik iniciátor komunitního projektu Opravárna a člen jeho týmu Jan Charvát, v civilu absolvent oboru mezinárodní vztahy.

thumbnail TECH EDU 1 / 2014

Petr Koubský: Matematika je svět, v němž se dá příjemně zabloudit a nabrat vnitřní klid

„Většina lidí si nechá uniknout, jak je matematika krásná. Pro mne je její nejbližší analogií horolezectví, hledání cesty velkou a složitou stěnou, kde se větví varianty dalšího postupu, kde potřebujete sílu a šikovnost, ale hlavně musíte umět přečíst skálu, poznat její strukturu, její skryté vzorce. Matematika není věda o číslech, ale o strukturách.“ Když Petr Koubský hovoří o obávaném studijním oboru, uvěřil by mu i notorický repetent. Se známým popularizátorem vědy a digitálních technologií a empatickým pedagogem jsme si povídali o matematice ve škole a běžném životě, informačních technologiích a dialogu s generací Z.