Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…Školy a firmy na nic nečekají a na mnoha příkladech můžeme vidět, že jejich spolupráce nese ovoce. Každé takové spojení má svá specifika, každé může být jiné. Společným jmenovatelem jsou však žáci, úroveň jejich vzdělávání a hledání cest k co nejlepší přípravě na uplatnění v praxi. Propojení VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou s firmou Žďas má své počátky už v roce 1951, kdy pod vlivem výstavby tohoto strojírenského podniku vznikly obě části dnešní střední školy. „Spolupráce se Žďasem je stále velmi intenzivní,“ říká ředitel školy Jaroslav Kletečka. „Většina našich žáků chodí do této firmy na praxe, exkurze i brigády, společně se také snažíme oslovit a zaujmout už děti ze základních škol a jejich rodiče.“
Žďárská SPŠ a VOŠ aktivně hledá a využívá nejrůznější cesty, jak přilákat budoucí žáky, pořádá dny otevřených dveří a je také pravidelným účastníkem Festivalu vzdělávání. „Tento festival nám umožňuje představit své obory společně s firmami z regionu. Ty zde prostřednictvím stánků nabízejí uplatnění a my nabízíme vzdělání,“ informuje ředitel a zdůrazňuje, že tato akce tak prezentuje i samotnou spolupráci a vzájemné propojení školy s firmami.
Během dnů otevřených dveří mohou osmáci a deváťáci spolu se svými rodiči navštívit školu, prohlédnout si její prostředí a technické vybavení a setkat se i se zástupci firem, v nichž řada absolventů školy nachází uplatnění. „Jsem rád, že rodiče i budoucí žáci jsou rok od roku více a lépe informovaní jak o škole, tak i o jednotlivých oborech a aktivně se zajímají o budoucí perspektivy,“ říká Jaroslav Kletečka.
„V každém ročníku se u nás objeví několik studentů, které škola hodně baví a věnují se dalším projektům i mimo vyučování. Ti se pak účastní nejrůznějších soutěží, stejně jako například Petr Fabík, který v loňském roce získal první místo na celostátní přehlídce soutěže Středoškolská odborná činnost. Petr si sám navrhl a na 3D tiskárně vytiskl planetovou převodovku.
Naše škola je úspěšná také v soutěži CNC programování. Dva roky po sobě jsme získali první cenu v celostátním kole, kterou jsme převzali v Praze přímo z rukou ministra průmyslu a obchodu,“ vyjmenovává ředitel některé z posledních úspěchů.
S výukou moderních technologií úzce souvisí také technické vybavení školy. A jak jsme se mohli sami přesvědčit, tady je opravdu na špičkové úrovni. „Byli jsme jednou ze dvou škol, které před pětadvaceti lety začaly se zaváděním softwarů CAD a CAM do výuky. Podíleli jsme se na přípravě učebnic i osnov, které se dnes hojně využívají na středních a někde i na vysokých školách,“ připomíná Jaroslav Kletečka.
Studenti mají k dispozici počítačové učebny se špičkovým softwarem pro modelování a obrábění, jejich vybavení je na úrovni vysokých škol. Škola dokáže studentům různý software také poskytnout zdarma pro domácí použití, například licence Campus od Microsoftu umožňuje žákům nainstalovat pět licencí MS Office i operační systémy. Díky dotacím z EU škola také vybavila dílny a rozšířila je o několik menších a jednodušších CNC strojů. Složitější stroje si pak studenti mohou vyzkoušet v rámci praxe přímo ve firmách.
Tato praxe je důležitou součástí výuky. Žáci tříletých oborů tráví ve druhém a třetím ročníku na praxi dokonce až 60 % vyučovacích hodin, žáci maturitních ročníků pak o něco méně. U oborů, ze kterých vycházejí konstruktéři, projektanti nebo technologové, bývají praxe čtrnáctidenní, a to vždy na konci roku. Podle ředitele si studenti sami vybírají, do které firmy na praxi půjdou, škola se jim snaží vyhovět. „Důležité je, aby měli ve firmách zázemí a někoho, kdo se jim bude věnovat. Pokud se cítí ve firmě dobře, jsou ochotni tam po skončení studia nastoupit. Dnes si mladí lidé pečlivě vybírají, cítí, že je o ně zájem.“
Škola má směle našlápnuto k dalším modernizacím a rozšiřování technického vybavení. Připravuje například projekty Obnovitelné zdroje energií nebo Konektivita. V plánu je také vybavení učebny pro elektrotechniku a měření. Druhé pracoviště školy by mělo v brzké době díky Žďasu rozšířit své prostory o svařovnu. Vznikne zde i moderní učebna obrábění a robotické pracoviště, které se studenti budou učit programovat i obsluhovat.
„Aktuální bohužel začíná být otázka nedostatku odborných učitelů,“ posteskl si na závěr naší návštěvy ředitel školy. „Nové metody, digitalizace, Průmysl 4.0. – to všechno jsou témata, která by měl učit nejlépe člověk s několikaletou praxí ze skutečné firmy. Jinak postupně ztratíme schopnost vybavit studenty znalostmi, které by odpovídaly realitě.“
Text: Vlasta Piskačová
Foto: archiv VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…