Články autora: Vlasta Piskačová

thumbnail TECH EDU 3 / 2020

Michal Juráň: Ve strojařině jsem se našel

Víte, co je to dlouhotočný automat? Jde o CNC stroj podobný soustruhu, který je však schopen obrábět velmi dlouhý materiál, a to rychle a efektivně. „Může obrobit až šestimetrovou tyč a dokázal by i delší,“ říká Michal Juráň, který zná tyto stroje jako své boty. Po škole se je naučil sestavovat a nyní je servisuje. „Kdyby mi někdo na střední řekl, že budu někdy den co den jezdit opravovat obráběcí stroje a ještě mě to bude hodně bavit, nevěřil bych mu,“ dodává s úsměvem. Přijeli jsme za ním do Zlína, kde sídlí výrobce mnoha typů moderních obráběcích strojů, firma TAJMAC-ZPS.

thumbnail TECH EDU 2 / 2020

Výuka v kamionu? Ano! A každý den jinde

Už v roce 2015 přišel Karel Mareček s projektem Virtuální škola a zahájil spolupráci se středními a základními školami ve zlínském regionu. Jeho cílem bylo vodit žáky na nejrůznější místa a ukazovat jim, jak věci ve firmách fungují. Začal také organizovat technické kroužky na základních školách. Dnes tyto aktivity probíhají v rozvinuté podobě ve spolupráci s dalšími firmami pod hlavičkou projektu VISC.

thumbnail TECH EDU 2 / 2018

V Březové jsou školy pro radost aneb Srdce s poselstvím

„Včera mi volali z Prahy, aby mi oznámili, že jsme vyhráli mimořádnou cenu v soutěži Srdce s láskou darované.“ Tak zněla jedna z vět v písemce z češtiny, kterou pro osmáky z Březové připravila paní učitelka Ivana Tálská. „Všichni pár vteřin přemýšleli nad větnými členy, ale vzápětí jim došlo, jaké sdělení je v textu schováno,“ prozrazuje sympatická češtinářka. Ve třídě propukla obrovská radost. A písemka? Z té nakonec sešlo.

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Jaroslav Kletečka: Na Průmysl 4.0 jsme připraveni

Školy a firmy na nic nečekají a na mnoha příkladech můžeme vidět, že jejich spolupráce nese ovoce. Každé takové spojení má svá specifika, každé může být jiné. Společným jmenovatelem jsou však žáci, úroveň jejich vzdělávání a hledání cest k co nejlepší přípravě na uplatnění v praxi. Propojení VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou s firmou Žďas má své počátky už v roce 1951, kdy pod vlivem výstavby tohoto strojírenského podniku vznikly obě části dnešní střední školy. „Spolupráce se Žďasem je stále velmi intenzivní,“ říká ředitel školy Jaroslav Kletečka. „Většina našich žáků chodí do této firmy na praxe, exkurze i brigády, společně se také snažíme oslovit a zaujmout už děti ze základních škol a jejich rodiče.“

thumbnail TECH EDU 1 / 2018

Pavel Cesnek: Podpora škol je investicí do budoucna

Společnost Žďas se podobně jako jiné firmy potýká s nedostatkem kvalifikovaných lidí. Kromě standardních náborových aktivit organizuje nábory zahraničních zaměstnanců a především výrazně posílila svoji spolupráci se školami. „Nábor v zahraničí vnímáme jako akutní řešení současného problému, spolupráci se školami naopak chápeme jako strategický krok a investici do budoucna,“ zdůrazňuje generální ředitel Žďasu Pavel Cesnek. „Studentům nabízíme praxe, stáže, stipendia, umožňujeme zpracovávat ročníkové, závěrečné a diplomové práce, spolupracujeme na některých výzkumných projektech.“

Láká mě osmiválcový parní motor, ale až po maturitě

David Benda je studentem čtvrtého ročníku SPŠ a VOŠ Brno v Sokolské ulici a strojařinu si vybral už na základní škole. Obor všeobecné strojírenství, který studuje, ho nadchl. „Získávám přehled jak o konstrukci, tak i o technologii výroby, seznamuji se také s CNC stroji,“ zahajuje své vyprávění. Před časem se rozhodl, že si sám postaví malou loď poháněnou parním strojem. Své dílo dotáhl do zdárného konce a dokázal zaujmout nejen učitele z technických škol, když jej představil na vzdělávací konferenci, ale také odborníky z řad konstruktérů. Jeho projekt doslova vyčníval mezi ostatními a získal zasloužené ocenění.

thumbnail TECH EDU 3 / 2016

Nejen praxe a brigády

Spojení škol a firem. Hodně se o něm mluví i píše, mnohde se rozbíhá. Na stránkách TECH EDU vás však seznamujeme i s dlouhodobými synergiemi, které už řadu let přinášejí své ovoce. Takovým příkladem je spolupráce vyškovské firmy HESTEGO a SOŠ a SOU Vyškov. Jde o skutečné partnerství, kdy firma i škola společně přispívají ke zvýšení zájmu o technické obory, zkvalitnění výuky a zlepšení situace na trhu práce. Na Vyškovsku je nejrozšířenějším oborem zpracování plechů, tzv. plechařina. Zajeli jsme do Hestega a hovořili s personální ředitelkou Evou Vavrouchovou, a pak jsme se vydali na druhý konec Vyškova za ředitelem SOŠ a SOU Petrem Hájkem. Abychom získali pohled z obou stran.

thumbnail TECH EDU 2 / 2016

Když máte za spolupracovníka robota

Pokud je nám v zimě v uzavřených prostorách příliš teplo, otevřeme okno a vpustíme dovnitř čerstvý vzduch. Přemýšleli jste ale nad tím, že vzduch, který do místnosti přichází, je příliš studený a přeci jen chvíli trvá, než se ohřeje na příjemnou teplotu? Vytápění je drahé a těmto ztrátám energie lze předcházet. Existuje zařízení, kterému se říká rekuperace. Díky němu dokáže teplý vzduch, který odchází ven, předehřát ten studený, co jde dovnitř. V létě umí rekuperace dokonce přiváděný vzduch zchladit. Hlavní částí každé rekuperační jednotky je výměník tepla. To je zvláštní těleso poskládané ze spousty plechových desek, tzv. lamel. Mezi nimi dochází k předávání tepla nebo chladu.