Uvidět je stokrát víc

Text Vlasta Piskačová, Foto Archiv Žďasu TECH EDU 1 / 2015

Rodiče dnešních deváťáků, pokud sami v technickém oboru nepracují, mohou mít v některých případech příliš málo informací o tom, jaké možnosti pro jejich děti tyto obory skýtají a co přesně ve své moderní podobě obnášejí. „Nejjednodušší je, když se k nám přijdou podívat,“ říká Ing. Zbyněk Kadlec, personální ředitel společnosti ŽĎAS.

Co pro ně připravujete?

Organizujeme vždy 1. května Den otevřených dveří, na který přichází skoro 3000 lidí. Mohou si projít celou firmu a každý jim rád vše vysvětlí. Postupně se tak začínají chovat i další firmy. Průmyslová škola i učiliště mají také svoje Dny otevřených dveří. V místním Domě kultury probíhá každý rok Festival vzdělávání. Ukazuje přehled vzdělání právě pro děti, které končí základní školu. Mohou tam přijít jak rodiče, tak děti.

Jaké obory u vás najdou uplatnění?

ŽĎAS je jedna z mála firem, která má celou škálu oborů. Máme Strojařskou výrobu, Metalurgii, Nástrojárnu, Energetiku a svoje Opravy a údržby. Tahounem ekonomiky je automobilový průmysl. ŽĎAS je jednou z prestižních firem, které pro automobilový průmysl dodávají různé součástky, polotovary, nástroje i odlitky. Pokud se mladí lidé vyučí v technickém oboru, mají garanci uplatnění a jistotu práce. Po studiu na ostatních školách takové vyhlídky zdaleka nemusí mít.

Co se musí změnit, aby se opět objevily technické obory a aby se naplnily zájemci?

Jsem přesvědčen, že se musí změnit koncepce školství. Nutné jsou jednotné přijímací zkoušky a státní maturity, aby byla vidět úroveň jednotlivých škol. Školy by se měly redukovat podle toho, jak jejich absolventi najdou uplatnění v praxi. Dochází ke slučování škol, a to není řešení. Také by měla existovat jasná pravidla pro přijímání žáků základních škol na střední školy. Dnes do nich chodí žáci, kteří mají na základní škole čtyřky! A to jen z toho důvodu, že střední škola musí být ekonomicky soběstačná a potřebuje získat dotaci. Měla by se změnit i vládní politika z hlediska financování škol. Technické školy a učiliště potřebují strojní vybavení, a to je nákladné. Náklady na výuku jednoho žáka jsou zde mnohem vyšší než například u žáků gymnázia. Učni by měli v posledním roce studia chodit na odbornou praxi, skloubit teorii s praxí.

Podaří-li se vše někam posunout, nějakou dobu to bude trvat. Kde hledáte lidi do výroby nyní?

Zkoušíme různé cesty, jak najít lidi pro technické profese. Kromě inzerce v tisku chceme využít i plakáty a letáky, umístit je na úřady práce a různá další místa v celém regionu. Chceme také oslovit firmy, v nichž momentálně redukují počty zaměstnanců. Potřebujeme hlavně obráběče. Pokud jsou čerstvě vyučení, začínají s platem od šestnácti tisíc korun, postupně si však mohou vydělávat až třicet tisíc.

V těchto dnech ve Žďáru nad Sázavou probíhá soutěž učňů technických škol. I když je jich zatím málo, jsou tady ale učni, které obor baví!

Ano, každoročně pořádá žďárská VOŠ soutěž Řemeslo Vysočiny. My se na ní také podílíme, máme s učilištěm úzkou spolupráci. Soutěží mladí soustružníci, frézaři a programátoři. Vidíme tam kluky, které jejich obor baví a u kterých je předpoklad, že v něm i zůstanou.