Technický typ: návod k použití

Text Lucie Spáčilová, Foto Shutterstock TECH EDU 2 / 2018

Možná jste si všimli specifik, která jsou typická pro technicky zaměřené lidi. Jejich schopnost najít i nejmenší odchylky od perfektního stavu je na jejich práci velmi cenná a v mnoha oborech bychom se bez ní neobešli. Na druhé straně pokud jste jejich podřízenými, nadřízenými nebo je jednoduše máte ve svém okolí a nejste zrovna technický typ, může pro vás být těžké s nimi spolupracovat. Když ale víte, jak na to, dá se s nimi velmi dobře vycházet. Pokusím se vám proto v tomto článku dát několik tipů, jak lépe porozumět technicky zaměřeným lidem kolem vás, ať už je potkáváte kdekoliv.

Získejte je na svou stranu

Technicky smýšlející lidé mají přirozený nebo vytrénovaný talent odhalit chybu, nedostatek, zkrátka nějaký „nesouhlas“. Je to vlastně něco, co od nich v jejich práci očekáváme. Ale převedeno na společné fungování týmu (ať už pracovního, školního nebo rodinného) znamená nesouhlas vlastně určitou stopku, zastavení v konstruktivní debatě, ve spolupráci, v kooperaci. A v takovém případě nemáte osobu na své straně, ale vlastně stojí proti vám.

Naopak souhlas představuje proudění smysluplné komunikace, spolupráci a dosažení výsledků. A právě proto je tím kouzlem, jak získat technicky zaměřeného člověka na svou stranu, jednoduše „vytvoření souhlasu“. Lidé obvykle souhlasí s tím, co je pro ně reálné. Proto je vhodné znát realitu daného člověka, zajímat se o něj, o jeho názory, zkušenosti, náhledy na různé skutečnosti. Bez toho totiž snadno narazíte na nesouhlas či neporozumění.

Proto se pokuste nejprve najít něco, co vy i on považujete za reálné, něco, s čím oba můžete souhlasit. Například: „Je pro tebe důležité, abychom tento projekt dokončili ještě před koncem roku?“, „Je to tak, že chceš, aby byl co nejlepší?“ a podobně. Čím více souhlasů získáte, tím snazší bude následné získání tohoto člověka na vaši stranu.

Jak zavádět změny

Technicky smýšlející lidé jsou často také více materialističtí. Jednoduše věří tomu, co vidí na vlastní oči nebo co si mohou osahat. Všechno nehmatatelné je pro ně často moc vzdálené na to, aby to pro ně bylo reálné a mohli s tím snadno souhlasit. Proto potřebují víc než prezentaci na poradě nebo teoretické povídání o tom, jak co bude.

Ať už prezentujete v práci nově upravenou organizační strukturu firmy nebo nový projekt v auditoriu plném techniků a chcete rychleji dosáhnout souhlasu a hladké spolupráce, pak si pro ně připravte něco navíc. Aby si dokázali lépe představit vaše záměry a pozitivní dopady změn, doporučuji předvést příklad nebo model toho, jak to bude fungovat. Hodně kreslete nebo jim ukažte místo, kde už to tak funguje.

Abychom fungovali jako tým

Technici mohou mít jak na sebe, tak i na ostatní velmi vysoké požadavky. Někdy až perfekcionistický přístup způsobuje, že je těžké se jim zavděčit, i když se snažíte, jak to jen jde. Jejich schopnost pochválit někoho za něco je většinou slabší, protože si už vzhledem ke své práci či zaměření stále více všímají nedostatků a to, co je dobré, považují spíše za obvyklé.

Stále nespokojený, někdy více, někdy méně kritický a neoceňující kolega nebo třeba spolužák může tým narušovat. Pokud je to ale také velký odborník, schopný najít každý nefungující detail, a dovést tak k dokonalosti věci, které jsou potřeba, stojí za to zapracovat na jeho schopnosti fungování v týmu.

Co na technicky zaměřeného kolegu platí?

Nešetřete chválou. Všímejte si pozitivních věcí, které dělá. Otevřeně oceňujte jeho dobrou práci či skvělé nápady. Časem i on začne být všímavější k pozitivním věcem u svých kolegů, spolužáků či kamarádů.

Vysvětlete mu, že když se snaží zvládat stroje (tak, aby dělaly to, co on chce), pak jeho úspěch souvisí s tím, jak rychle a dobře najde nedostatky. Avšak pokud pracuje s lidmi, nemůže používat stejný způsob. Lidé nejsou stroje, a když bude ignorovat vše, co udělají dobře, a stále jen upozorňovat na jejich chyby a nedostatky, nebudou příliš ochotni se zlepšit a kooperovat. Proto by se měl u lidí zaměřit spíše na to pozitivní v nich a prostřednictvím toho vylepšovat jejich „fungování“.

Možná se na základě výše uvedených doporučení váš kolega či parťák nezmění hned, ale je možné, že se o to bude postupně pokoušet. Pokud pak zjistí, že to opravdu funguje lépe, bude spolupráce a komunikace s ním mnohem jednodušší.

Na závěr je třeba podotknout, že ne každý technicky zaměřený člověk je takový, jak jsem popsala, a ne každý netechnicky zaměřený člověk je v komunikaci lepší. Jsou to jen dva světy, které je možné velmi dobře propojit, když každý z nich aspoň trochu chce. Držím vám palce při propojování.

Otevřeně oceňujte jeho dobrou práci či skvělé nápady.

Text: Lucie Spáčilová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 2 / 2018 na straně 16-17.