Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…Třetí červnovou sobotu patřila novobarokní aula rektorátu Vysokého učení technického v Brně absolventům dětské technické univerzity VUT Junior. Padesátka dětí od dvanácti do šestnácti let absolvovala v průběhu akademického roku 2017/2018 popularizační přednášky na jednotlivých fakultách a součástech brněnské techniky. „Líbilo se mi na Ústavu soudního inženýrství a potom se mi ještě hodně líbil CEITEC VUT. Byli tam vtipní lidi a zároveň dokázali svou práci hezky popsat. Celkově musím říct, že na mě udělalo dojem, jak to bylo všechno zorganizované,“ svěřil se se svými dojmy jeden z absolventů, čtrnáctiletý Martin Kaš. A protože byl pilotní ročník dětské univerzity po všech stránkách úspěšný, vedení VUT se rozhodlo zdvojnásobit kapacitu toho právě nadcházejícího v akademickém roce 2018/2019 na 100 míst.
VUT chce tímto projektem podpořit technické vzdělávání dětí na druhém stupni základních škol. Ty se mohou každý měsíc dozvědět nové zajímavosti z jednoho technického nebo přírodovědného směru, například z chemie, architektury, informatiky nebo stavebnictví. Seznámí se s univerzitním prostředím i laboratorním vybavením a zjistí, která oblast by je bavila nejvíc.
„Spousta žáků nastupuje po základní škole na gymnázia a nemají ještě jasnou představu, jaké možnosti studia mají. Chceme jim ukázat, že technika je zajímavý a perspektivní směr, kterým se mohou v budoucnu vydat,“ uvedl rektor VUT Petr Štěpánek.
Projekt dětské univerzity uvítal například i absolvent Fakulty podnikatelské Ivo Komárek: „Mám dva syny: mladší chodí teprve do páté třídy, ale už nyní je vidět, že ho hodně táhnou počítače. Staršímu je čtrnáct a také se zajímá o nejrůznější oblasti techniky. Právě proto jsem rád, že měli možnost poznat technické obory zblízka. Ostatně když někoho zaujme třeba architektura, nemá na základní škole prakticky žádnou možnost se o ní cokoliv dozvědět.“
„V dnešní době už univerzity neoslovují jen uchazeče o studium ze středních škol, ale často se snaží zaujmout i žáky základních škol. VUT se v minulosti aktivně zapojilo také do projektu technických mateřských škol, který funguje na Kuřimsku. Myslím, že je důležité nadchnout děti pro technické směry už v raném věku,“ uzavřel Petr Štěpánek.
Umíte si představit, že byste teď šli studovat na vysokou školu? Jak by se vám líbil vysokoškolský život?
Martin: Myslím, že to může být sranda, ale vím, že je to určitě i zodpovědnost, protože to vybavení tady není nejlevnější. Ale zase bych potom mohl pracovat třeba na výzkumech.
Natálka: Já bych do toho taky šla. Myslím, že může být super dělat experimenty.
Zaujal vás nějaký směr natolik, že byste si už teď řekli, že toto byste jednou chtěli studovat?
Natálka: Umím si představit, že bych třeba jednou šla na ten Ústav soudního inženýrství.
Martin: Já bych sice studovat chtěl, ale umím si už trochu představit tu obrovskou dřinu, která za tím je. Oni nám samozřejmě ukázali tu zábavnou část své práce, což je určitě skvělý, ale určitě jsou tam i náročnější věci. Na CEITEC VUT se mi líbily ty zábavné pokusy, ale je mi jasné, že vlastně za tím je i nějaká méně příjemná práce a taky pevný režim.
Zdroj: VUT
Foto: Igor Šefr
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…