Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…V čem doopravdy spočívá síla týmu, co je to teambuilding, jak se pozná dobrý lídr a v čem se firemní tým podobá školní třídě? Na to jsme hledali odpovědi spolu s Mårtenem Runowem, zakladatelem společnosti Performia International, která se právě na budování produktivních týmů zaměřuje.
Když se sami sebe zeptáme, proč vlastně chceme dobrý tým, smrskne se důvod ve firmě většinou na to, že potřebuje navýšit produkci a stát se úspěšnější, ve škole to bývá ještě jednodušší důvod – protože to tak prostě funguje a školní tým spolu těch pár let jednoduše musí vydržet.
Na našich seminářích učíme, že „produkce je základem morálky“, a když je morálka vysoká, vede se nám zákonitě lépe a máme lépe fungující tým. Takže tím správným cílem budování týmu je dělat takové věci, které zvyšují hodnotnou produkci (což v případě školní třídy mohou být dobré známky nebo skvěle provedené společné projekty). Viděli jste někdy skupinu s nízkou produkcí, v níž by panovala vysoká morálka a která by byla funkčním týmem? My ne.
Vzhledem k tomu, že Performia funguje ve více než třiceti zemích na všech kontinentech, měli jsme příležitost na vlastní oči vidět, že principy produkce a jejího propojení s „týmovým duchem“ a slušností jsou všude stejné, ať už se rozhlížíte kdekoliv. A stejné principy platí, když se podíváme na relativní mikrokosmos firmy nebo školní třídy, a nezáleží na tom, kde to je.
Pojďme si tedy definovat, co je to vlastně tým. Jedná se o skupinu lidí, kteří pracují společně na nějakém úkolu a kteří se mezi sebou koordinují a kooperují, aby dosáhli společných cílů. Členové týmu většinou vědí, co ostatní ve skupině dělají a o čem přemýšlí.
Skvělý lídr by měl vědět, že každá aktivita má společný a známý účel (všichni vědí, proč to dělají), a snažit se členy svého týmu tlačit stejným směrem. Ujišťuje se, že mezi jednotlivými odděleními a jeho lidmi je dostatek relevantních informací, díky nimž skupina ví, jak se jim celkově daří. Zároveň by měl mít jistotu, že každý jednotlivec, stejně jako celá skupina jako celek, produkuje a tvoří.
Proto teambuilding není něco, co děláme dva dny v roce. Je nedílnou součástí naší činnosti a děláme ho každý den. Až když uspějeme a dosáhneme našich cílů, můžeme si potom na pár dní užít legraci v lese nebo vyšplhat na nějakou horu jako odměnu za to, že jsme tým.
Teambuilding (budování týmu) ve firmě běžně začíná ve chvíli, kdy najímá nové lidi. Když najme člověka, kterého až tak nezajímá produkce, ale jde mu o to připojit se k úspěšné firmě a dostat vysoký plat, bude pro firmu velmi těžké udělat z něj opravdového člena týmu. Nebude to nemožné, ale o mnoho těžší.
Vztáhneme-li to na třídu ve škole, je to ještě mnohem těžší. Většinou si totiž paní učitelka do své třídy žáky nevybírá, ale musí pracovat s těmi, které má. Co se týče produktivity, schopnosti mít opravdové výsledky a jít za nimi, víme, že těch nejšikovnějších v tomto ohledu je ve skupině vždy průměrně jedna pětina. Zbytek je více či méně ochoten se zapojovat a něco vytvářet.
Ve firmě bychom poradili šéfům při výběru lidí, aby ty, kteří by tým mohli brzdit, vůbec nepřijali. Ve škole je to o dost těžší, protože je třeba pracovat se všemi. Je dobré vědět, kteří žáci jsou ti největší „tahouni“ a mohou vám pomoci udržet třídu a její cíle pohromadě. Těm nezapomeňte dát dostatečné výzvy. A když budete celkově vyzdvihovat a podporovat cílevědomost, ochotu něco vytvářet, dělat věci navíc a schopnost jít za výsledky, je velká pravděpodobnost, že k těm nejlepším strhnete i další.
Přejeme vám ty nejlepší týmy – ať už působíte ve firmě nebo ve třídě.
Text: Barbora Hartmannová
Foto: Shutterstock
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…