Síla týmu

Text Barbora Hartmannová, Foto Shutterstock TECH EDU 2 - 3 / 2019

V čem doopravdy spočívá síla týmu, co je to teambuilding, jak se pozná dobrý lídr a v čem se firemní tým podobá školní třídě? Na to jsme hledali odpovědi spolu s Mårtenem Runowem, zakladatelem společnosti Performia International, která se právě na budování produktivních týmů zaměřuje.

Tým versus produkce

Když se sami sebe zeptáme, proč vlastně chceme dobrý tým, smrskne se důvod ve firmě většinou na to, že potřebuje navýšit produkci a stát se úspěšnější, ve škole to bývá ještě jednodušší důvod – protože to tak prostě funguje a školní tým spolu těch pár let jednoduše musí vydržet.

Na našich seminářích učíme, že „produkce je základem morálky“, a když je morálka vysoká, vede se nám zákonitě lépe a máme lépe fungující tým. Takže tím správným cílem budování týmu je dělat takové věci, které zvyšují hodnotnou produkci (což v případě školní třídy mohou být dobré známky nebo skvěle provedené společné projekty). Viděli jste někdy skupinu s nízkou produkcí, v níž by panovala vysoká morálka a která by byla funkčním týmem? My ne.

Vzhledem k tomu, že Performia funguje ve více než třiceti zemích na všech kontinentech, měli jsme příležitost na vlastní oči vidět, že principy produkce a jejího propojení s „týmovým duchem“ a slušností jsou všude stejné, ať už se rozhlížíte kdekoliv. A stejné principy platí, když se podíváme na relativní mikrokosmos firmy nebo školní třídy, a nezáleží na tom, kde to je.

Jak se pozná skvělý lídr

Pojďme si tedy definovat, co je to vlastně tým. Jedná se o skupinu lidí, kteří pracují společně na nějakém úkolu a kteří se mezi sebou koordinují a kooperují, aby dosáhli společných cílů. Členové týmu většinou vědí, co ostatní ve skupině dělají a o čem přemýšlí.

Skvělý lídr by měl vědět, že každá aktivita má společný a známý účel (všichni vědí, proč to dělají), a snažit se členy svého týmu tlačit stejným směrem. Ujišťuje se, že mezi jednotlivými odděleními a jeho lidmi je dostatek relevantních informací, díky nimž skupina ví, jak se jim celkově daří. Zároveň by měl mít jistotu, že každý jednotlivec, stejně jako celá skupina jako celek, produkuje a tvoří.

Proto teambuilding není něco, co děláme dva dny v roce. Je nedílnou součástí naší činnosti a děláme ho každý den. Až když uspějeme a dosáhneme našich cílů, můžeme si potom na pár dní užít legraci v lese nebo vyšplhat na nějakou horu jako odměnu za to, že jsme tým.

Zásadní ingredience pro vybudování úspěšného týmu

Teambuilding (budování týmu) ve firmě běžně začíná ve chvíli, kdy najímá nové lidi. Když najme člověka, kterého až tak nezajímá produkce, ale jde mu o to připojit se k úspěšné firmě a dostat vysoký plat, bude pro firmu velmi těžké udělat z něj opravdového člena týmu. Nebude to nemožné, ale o mnoho těžší.

Vztáhneme-li to na třídu ve škole, je to ještě mnohem těžší. Většinou si totiž paní učitelka do své třídy žáky nevybírá, ale musí pracovat s těmi, které má. Co se týče produktivity, schopnosti mít opravdové výsledky a jít za nimi, víme, že těch nejšikovnějších v tomto ohledu je ve skupině vždy průměrně jedna pětina. Zbytek je více či méně ochoten se zapojovat a něco vytvářet.

Ve firmě bychom poradili šéfům při výběru lidí, aby ty, kteří by tým mohli brzdit, vůbec nepřijali. Ve škole je to o dost těžší, protože je třeba pracovat se všemi. Je dobré vědět, kteří žáci jsou ti největší „tahouni“ a mohou vám pomoci udržet třídu a její cíle pohromadě. Těm nezapomeňte dát dostatečné výzvy. A když budete celkově vyzdvihovat a podporovat cílevědomost, ochotu něco vytvářet, dělat věci navíc a schopnost jít za výsledky, je velká pravděpodobnost, že k těm nejlepším strhnete i další.

Přejeme vám ty nejlepší týmy – ať už působíte ve firmě nebo ve třídě.

Text: Barbora Hartmannová

Foto: Shutterstock