Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…Se ženou několika profesí jsme si u příležitosti jejího významného životního jubilea povídali o jejím mládí, působení na Světové výstavě EXPO 58 i zajímavé práci na popularizaci české vědy.
Nemohu říci, ve které lépe a ve které hůře. Všechny byly zajímavé a všechny mě obohatily. Na jevišti pracujete spíš srdcem, v redakci hlavou. Měla jsem v životě štěstí na lidi, kteří vynikali ve svých profesích a byli ochotni se se mnou o své znalosti a zkušenosti podělit.
Začala jsem studovat historii v první polovině padesátých let. To byla těžká doba, jejíž stín dopadal i na výuku historie. Alespoň částečný únik jsem nacházela v prostředí filmového komparzu. Tam si mne všiml nejen režisér Josef Mach, který mě obsadil do filmu Florenc 13.30, ale i lidé z přípravného týmu režiséra Laterny magiky Alfréda Radoka.
Na fakultě, kterou jsem navštěvovala, zůstala i v padesátých letech řada vynikajících profesorů. Přednášeli svůj obor nejen s plným nasazením, ale byli pro nás i vzorem jako lidé značných mravních kvalit. Dnes se těm, kdo tehdejší dobu nezažili, obtížně vysvětluje, jaké tenkrát mladý člověk prožíval úzkosti i myšlenkový chaos. Tatínek byl hned na začátku války zatčen a já jsem se sestrou vyrůstala u dědečka, lékaře v Dolním Bousově, který v nás pěstoval tradici masarykovského humanismu a vlastenectví. Mezi lety 1945–1948 jsem navštěvovala, až do jeho zrušení, Francouzské gymnázium, na němž vyučovali především rodilí Francouzi. Na univerzitě v padesátých letech ovšem zrovna nekvetly akademické svobody.
Vzhledem ke zkušenosti s prací v Laterně magice jsem po promoci nastoupila do divadla, které pro ni bylo v Praze po úspěchu na Expu 58 zřízeno, v divadelním světě jsem zůstala i později při spolupráci s Černým divadlem Jiřího Srnce a s Lyrou Pragensis. Nějaký čas jsem pracovala pro Krátký film Praha a pro dětské vysílání Českého rozhlasu, a trochu při tom působila i jako novinářka na volné noze.
Náhoda. Krátce po sametové revoluci jsem potkala bývalého spolužáka, který mi řekl, že do tiskového odboru Akademie věd ČR hledají novináře. Z Akademického bulletinu o dvou listech se časem stal měsíčník a v roce 1998 mi jeho tehdejší šéfredaktor Svetozár Pantůček z Orientálního ústavu nabídl, abych připravovala pravidelnou měsíční přílohu rozhovorů s vědci. V roce 2009 vyšel jejich výběr knižně pod názvem Skrytá poselství vědy.
Podle sociologických šetření mají současná věda a vědci u naší veřejnosti velké renomé. Těší se nesmírné úctě napříč generacemi. Vztah Čechů k vědě a vědcům má bezpochyby své kořeny již v době národního obrození. V jeho čele stáli špičkoví vědci té doby – Palacký, Šafařík, Jungmann, Purkyně a další. Uvědomovali si, že pokud se má národ „obrodit“, je třeba nejen oživit český jazyk, ale také přivést po odborné stránce na evropskou úroveň českou vědu. Tak se vytvořily i předpoklady pro vznik našeho samostatného státu. Byla to doba úžasného národního vzepětí a vědě připravila podmínky pro dvacáté století.
Podle mých zkušeností z Akademie věd a Akademického bulletinu je současný vysoký respekt veřejnosti k české vědě výsledkem vývoje především po roce 1989. Po listopadu neměla Akademie zrovna dobré renomé. Přežíval názor, že věda sloužila minulému režimu a byla jím využívána. Prvním předsedům Akademie věd – Ottovi Wichterlemu, Rudolfu Zahradníkovi a Heleně Illnerové – se podařilo poměrně rychle tuto představu vyvrátit. Byly navázány – někde jenom obnoveny – kontakty s významnými partnery v zahraničí, na našich vědeckých pracovištích se objevili vědci z různých částí světa. Tento vývoj a nový život se promítl i do činnosti tiskového odboru. Vzrostl a dál roste i zájem tuzemských médií o popularizaci vědy.
Měla jsem v životě štěstí na lidi, kteří vynikali ve svých profesích a byli ochotni se se mnou o své znalosti a zkušenosti podělit.
Především musím zdůraznit, že jde o lidi velmi skromné, velkorysé a vstřícné, které těší zájem o jejich práci. Chápou, že i sebelépe připravený novinář vstupuje v dialogu na tenký led, a to nejen omezenými vědomostmi, ale i schopnostmi klást kvalifikované otázky. Každé takové setkání pro mě bylo tak trochu dobrodružstvím a zároveň vzácnou příležitostí dovědět se něco zajímavého. Hlavně ale bylo vždycky velkou radostí.
Je náročnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Mluvené a psané slovo se od sebe hodně odlišují. I kdyby dotazovaný mluvil jako kniha, vyžaduje přepsaný text ještě mnoho práce. Navíc šlo o vyjádření vědců, do nichž nelze zasahovat libovolně a bez citu. Někdy se při jejich ladění do konečné podoby rozhovoru obě strany trochu zapotily.
Mnozí to také dělají. Laickou veřejností je nejlépe přijímána prezentace oborů v širokých souvislostech, jak to známe třeba od astrofyzika Jiřího Grygara, geologa Václava Cílka nebo biologa Stanislava Komárka či entomologa Františka Weydy. Vědci si uvědomují, jak je důležité prezentovat výsledky své práce společnosti, jíž jsou určeny.
Těžko říci. Pokud vím, naši vědci musí především zápasit o granty na své projekty, a na popularizaci výsledků se nedostává ani moc času, ani peněz. Zahraniční instituce ve vyspělých, srovnatelně velkých zemích mají přímo ve svých statutech, že určité procento z přijímaného rozpočtu musí investovat do popularizace vědy na nejrůznějších úrovních, a ony to také dělají, protože by jinak nedostaly granty. U nás takový přístup není, granty jsou tak malé, že by se z jednoho procenta systematická popularizační činnost nezaplatila.
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…