Martin Tvarůžek: Kritériem pro výběr vítěze bylo to, jestli lze světlo vyrobit a instalovat

Text Jana Jenšíková, Foto Shutterstock TECH EDU 2 / 2016

Jedním z porotců kategorie Světlo na cestu je respektovaný průmyslový designér a vysokoškolský učitel průmyslového designu Martin Tvarůžek. Jak se porotě zaslané práce líbily a proč zvítězila Pastelka? Na to jsme se ho zeptali těsně po vyhlášení vítězů v Poslanecké sněmovně.

Martine, proč tedy zrovna Pastelka?

Odpovím trochu zeširoka. Až po ukončení studia a při prvních kontaktech s praxí jsem si začal uvědomovat, jak je u každého produktu důležité, aby bylo možné ho za ekonomicky přijatelných podmínek vyrábět. V případě návrhu Pastelky se stalo při výběru vítězného návrhu toto hledisko rozhodujícím. V žádném případě to však neznamená, že by se další přihlášené návrhy porotě nelíbily. Naopak, děti paušálně ukázaly to, na co jsme se tolik těšili, a sice velkou fantazii, odvahu a kreativitu, která je v jejich světě tak nádherně bezbřehá a neomezená. K práci všech přihlášených jednotlivců i kolektivů proto chovám velký respekt a moc jejich výtvarné počiny obdivuji.

Které práce byste tedy za porotu ještě vyzdvihl?

V podstatě ty, které jsou publikovány ve druhém letošním TECH EDU. Svítící hodiny kreslili třeťáci a čtvrťáci a dali do toho opravdu celou svou dětskou dušičku. S tímto návrhem by však bylo ještě mnoho práce, aby bylo možné jej přivést až k realizaci v exteriéru školy. Na Stromě setkání jsme ocenili tu spoustu perfektních postřehů a nápadů včetně multifunkčnosti a přístupu k životnímu prostředí. Tady už je vidět, že nad ním přemýšleli starší žáci. Bylo by však hodně nákladné jej vyrobit, už by to také přesahovalo rámec průmyslového designu a blížilo se spíš k solitérnímu uměleckému dílu. Osobně mě svým nápadem velmi zaujala lampička – muchomůrka, dovedl bych si ji jednoduše představit na kterémkoliv dětském nočním stolku, avšak ne již tak snadno v exteriéru. Nejblíž k technickému řešení měli osmáci a deváťáci z kopřivnické základní školy. V jejich návrzích je vidět pozitivní vliv paní učitelky, která jim určitě některé technické věci související s jejich návrhem vysvětlila. Bohužel ani v tomto případě se nejedná o projekty, které by bylo snadné realizovat.

Co byste doporučil těm, kteří se do soutěže chtějí zapojit v příštím školním roce?

Je důležité nebát se kreslit a tvořit, umět se výtvarně odvázat, zároveň je ale užitečné umět si třeba i s pomocí rodičů nebo pedagogů představit, jak by se dala lampa vyrobit a jak by pak mohla okolí jejich školy dotvořit. Ničím jiným bych asi děti moc nezatěžoval, vždyť jejich největší předností je oproti nám dospělým právě nespoutaná hravost, tvořivost a nápaditost.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 2 / 2016 na straně 10-11.