Dříve děti rozmontovávaly rádia nebo hodinky, aby zjistily, jak fungují. Dnes se stejným zaujetím zkoumají mobily a počítače

Text Jana Jenšíková TECH EDU 1 / 2020

Nadnárodní technologické společnosti budou do budoucna potřebovat specialisty na stále nové pozice. Snaží se proto vzbudit zájem o umělou inteligenci již u dětí základních a studentů středních škol. Dokonce existuje možnost vytvořit si vlastní umělou inteligenci doma. Stačí si prý pořídit sadu Google AI kit, která člověka provede prvními kroky v programování a vývoji umělé inteligence. Algoritmy tak možná přestanou být pro většinu z nás velkou neznámou a zároveň strašákem.

Naše země má právě v oblasti AI skvělé vědce a výzkumníky a velké ambice vybudovat u nás jedno z výzkumných Evropských center excelence. V tomto vydání TECH EDU vám zprostředkováváme návštěvu Robotické laboratoře Centra umělé inteligence Fakulty elektrotechnické ČVUT. Od Jana Bayera, tvůrce softwaru pro autonomního robota záchranáře, se například dozvídáme, co všechno robotický mozek dokáže a že umí i překvapit.

O stroji hovoříme i se zakladatelem a vlastníkem mezinárodní společnosti Performia Mårtenem Runowem, který připravuje vydání své knihy na téma člověk versus stroj. Tvrdí, že stroj nemá motivaci, zájem, ten do něj musí vložit člověk. A proto se vůbec neobává, že by mohl člověka v budoucnu nahradit.

„I když vytvoříme inteligentní algoritmus, ještě to neznamená, že bude mít motivaci. Tu musíme systému zadat my lidé. Myslím, že naopak umělá inteligence bude s námi v budoucnu integrovaná,“ uklidňuje držitel ceny Nadačního fondu Neuron Tomáš Mikolov, expert na rozpoznávání řeči a automatické překlady, český vývojář ve společnostech Microsoft, Google a Facebook.

Co k tomu dodat? Nebojme se malých ani velkých objevů a budoucnosti. Klíč k poznání máme zatím ve svých rukách. A objevitelem se může stát každý z nás.

Jana Jenšíková, šéfredaktorka

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 1 / 2020 na straně 3.