Nebojme se s dětmi mluvit o financích

Kde se berou peníze a co je to rodinný rozpočet
Text Jana Jenšíková, Foto Marek Jenšík TECH EDU 4 / 2018

Co uděláte s výplatou? „Zaplatíme jídlo, oblečení, benzin! Nájem, plyn! Elektřinu! A hypotéku! A daně!“ chrlili ze sebe šesťáci ze ZŠ Jižní v Praze 4 jako o překot. Sledovali jsme jednu z hodin finanční gramotnosti, kterou pro ně připravili lektoři ČPP Daniel Potměšil a Hana Pospíchalová. „Ale víte, co opravdu musíte zaplatit a co počká? A co už je jen takové rozmazlování?“ ptají se žáků a rozdávají jim lístečky s nejrůznějšími výdaji, aby je rozdělili do tří skupin: nezbytné, důležité, nadstandardní.

Pro někoho nezbytnost, pro jiného luxus

A pak už se ve třídě začalo živě debatovat. Daniel s Hankou dětem vysvětlovali, že nejdůležitější je utratit méně než vydělat a přitom ještě myslet na zadní kolečka a nějakou tu korunku si dát stranou a ušetřit. A jak to s tím rozdělováním výdajů v praxi chodí. Že je přirozené, když sousedi v lavicích zařadili pod jednotlivá hesla různé výdaje. Je to totiž hodně individuální. Například takové auto. Člověk upoutaný na invalidní vozík je nezbytně potřebuje, zatímco pro někoho může být jen luxusem, tedy nadstandardem.

„Jsem sice z učitelské rodiny a sám jsem v podstatě učitelem dospělých, ale zkušenost s dětmi mi doteď chyběla. Také jsem byl velmi zvědavý, co vlastně děti tohoto věku o financích vědí. Obě očekávání se naplnila – už vím, jaké je to stát před třiceti dětmi, snažit se upoutat jejich pozornost a něco jim předávat. A zároveň jsem zjistil, že některé z nich mají už v tomto věku o financích docela dobrý přehled a nebál bych se, že se v budoucnu kvůli neznalosti finančního prostředí dostanou do problémů,“ shrnul své zážitky z výuky Daniel Potměšil. „Ale také mě děti překvapily například tím, že hlavním zdrojem zábavy o přestávkách je mobilní telefon. My jsme hráli céčka, fotbal s tenisákem, vyměňovali si hokejové kartičky a tak dále. Oni jen koukají do telefonů. Přišlo mi to trochu smutné, ale je potřeba se zřejmě smířit s tím, že taková je doba a moje děti nebudou jiné. A když to trochu odlehčím, v některých žácích jsem naprosto poznával sebe ve školním věku: ukecaný kluk, který vše komentuje, na všechno má odpověď a cestou k tabuli třikrát škobrtne o aktovku, aby se třída zasmála. Přitom je ale přátelský k ostatním a časem se ukáže, že je i docela chytrý.“ (smích)

Před dobrými učiteli je třeba smeknout

„Překvapil nás jejich zápal pro věc, když děti pracovaly ve skupinkách nebo na závěr soutěžily přes mobilní aplikaci. To v nich vyvolalo až euforii – a přitom v testu odvedly skvělou práci. Čekala jsem, že nebudou moc komunikativní a budou se stydět mluvit před cizími lidmi, ale opak byl pravdou. A odnáším si ještě jeden poznatek: nyní budu daleko víc obdivovat práci pedagogů, protože není opravdu lehké udržet celou vyučovací hodinu pozornost třídy, dokázat, aby ji učení bavilo a těšila se na příště. Musíte získat autoritu a být tak trochu i herec, je to psychicky i fyzicky náročné,“ dodává Hanka Pospíchalová.

„Mnohé děti byly v oblasti financí i pojišťovnictví zkušené a velmi dobře informované. Bylo tedy příjemné si s nimi povídat o konkrétních situacích, které mohou v životě nastat, a o způsobech řešení, které lze využít. Doufám, že jsme alespoň malinko přispěli k tomu, že se jejich debata s rodiči a učiteli na toto téma prohloubí a zintenzivní, protože orientace v ekonomických otázkách je pro náš život naprosto nezbytná a zásadní. Snad se dočkáme v budoucnu toho, že bude v osnovách věnováno více prostoru nácviku praktických dovedností, ať už v oblasti financí, komunikace, kritického myšlení, kybernetické bezpečnosti nebo mediální gramotnosti,“ vysvětluje třetí z týmu ČPP, CSR specialistka Martina Flídrová.

Na pražské ZŠ Jižní šesťáci a sedmáci potvrdili v plné míře smysluplnost podobných projektů. Hodiny finanční gramotnosti se jim líbily, ocenili možnost pracovat ve skupinkách, interaktivitu a zapojení moderních technologií do výuky. Doslova se „prali“ o slovo a diskutovali s ostatními o svých zážitcích a zkušenostech. A odcházeli z vyučovacích hodin bohatší o spoustu informací a praktických tipů, které by se jim dál mohly hodit. „Jestli v životě obstojí, to záleží především na nich samotných a na tom, zda budou mít dostatek zdravých stimulů, které je nasměrují k samostatnosti a odpovědnosti. Za ČPP ale můžeme slíbit, že se školení ve financích budeme nadále věnovat a v příštím roce se s ním vydáme také do regionů, ve kterých je víc než potřeba,“ uzavírá Martina Flídrová.

Text: Jana Jenšíková

Foto: Marek Jenšík

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 4 / 2018 na straně 20-21.