Články autora: Marek Jenšík

thumbnail TECH EDU 2 - 3 / 2019

Prostor pro kreativitu a zlepšení je vždycky

To, že dnes změny hýbou světem, je prostě fakt. Ať se nám to líbí, nebo ne, dříve či později nás doženou a přimějí nás, abychom je brali vážně. V životě i práci. U firem mluvíme v této souvislosti o inovacích, jejich přímém vlivu na konkurenceschopnost. Jak se zavádějí změny v mezinárodně etablované firmě, která vyrábí vlastní produkt s vysokou přidanou hodnotou a úspěšně ho exportuje na všechny kontinenty s výjimkou Antarktidy? A lze vůbec zefektivnit výrobu něčeho tak specifického, jako je léčivá látka, která probíhá podle přesně popsaných a vyzkoušených postupů už roky? Na to jsme se jeli zeptat do Neratovic šéfa výroby společnosti Cayman Pharma Jana Pavlíka.

thumbnail TECH EDU 1 / 2019

Jak udržet nákupní apetit na uzdě a vyhnout se kyberpodvodníkům

Již v roce 2006 předložila Česká národní banka vládě zprávu o neutěšeném stavu finanční gramotnosti obyvatel České republiky a navrhla opatření ke zlepšení situace. Tenkrát ji kabinet odmítl jako nevýznamnou. ČNB uspěla až s aktualizovanou verzí o čtyři roky později. Mezitím se objevily výhrady, že se z disciplíny stává jen módní floskule. „Nesouhlasím. Kdyby si žáci odnesli z hodiny třeba jen deset procent, mělo to cenu,“ říká lektorka České podnikatelské pojišťovny Hana Pospíchalová.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Co dělá lék lékem aneb Jeden za všechny, všichni za jednoho

Představte si hodinový strojek. Ten klasický, kde jedno kolečko zapadá do druhého. Ať větší či menší, nedá se říct, které je důležitější. Důležitá jsou totiž všechna. Bez té úžasné souhry důmyslného mechanismu by se hodinové ručičky neposunuly ani o vteřinu. Vybavil se mi před očima při návštěvě společnosti Cayman Pharma. Jako jediná u nás dokáže vyrobit aktivní farmaceutické substance na prostaglandinové bázi, které ve výsledku pomáhají například při léčbě plicní hypertenze nebo zeleného zákalu. Ve světě je takových firem pět. Při povídání s jejími lidmi si člověk znovu uvědomí, že úspěch je výsledkem kvalitní spolupráce celého týmu. Že sebelepší výzkumník se bez útvaru jakosti či registrací, výroby, obchodního, finančního a samozřejmě také oddělení lidských zdrojů neobejde. Jeden za všechny, všichni za jednoho. A také za nás. Díky tomu, co dělají, už prodloužili a zkvalitnili život statisícům lidí po celém světě.

thumbnail TECH EDU 4 / 2018

Nebojme se s dětmi mluvit o financích

Co uděláte s výplatou? „Zaplatíme jídlo, oblečení, benzin! Nájem, plyn! Elektřinu! A hypotéku! A daně!“ chrlili ze sebe šesťáci ze ZŠ Jižní v Praze 4 jako o překot. Sledovali jsme jednu z hodin finanční gramotnosti, kterou pro ně připravili lektoři ČPP Daniel Potměšil a Hana Pospíchalová. „Ale víte, co opravdu musíte zaplatit a co počká? A co už je jen takové rozmazlování?“ ptají se žáků a rozdávají jim lístečky s nejrůznějšími výdaji, aby je rozdělili do tří skupin: nezbytné, důležité, nadstandardní.

thumbnail TECH EDU 1 / 2016

Světlo v našich službách

Uzávěrka naší soutěže o zvláštní cenu za originální design – Světlo na cestu je dávno za námi. Porota už má jasno o vítězích, ovšem jejich jména vám zatím prozradit nemůžeme. Výsledky najdete v dubnu na našich webových stránkách www.techedu.cz a www.srdceslaskou.cz a v příštím vydání TECH EDU vám ty nejlepší detailně představíme. Zkusme se však nyní na světlo podívat trochu zblízka. S kým jiným než s iniciátorem soutěže Janem Filákem, jednatelem společnosti Filák, který ví, jak světlo ovládnout, aby nám sloužilo co nejlépe.

thumbnail TECH EDU 4 / 2015

Posvítíme na cestu

Jak už jsme vás informovali v minulém čísle, obohatili jsme letošní ročník naší soutěže Srdce s láskou darované o zvláštní cenu za originální design – Světlo na cestu. Chtěli jsme totiž více zacílit i na technickou tvořivost dětí. Měly se rozhlédnout po svém okolí a najít místa, kde světlo chybí a kde by je chtěly rozsvítit i pro ostatní. Konkrétní místo měly nafotit a zaškrtnout křížkem, lampu si vymyslet a namalovat. A jak to dopadlo? Na to jsme se zeptali jednatele společnosti Filák Jana Filáka, který Světlo na cestu inicioval.