Všechny články
TECH EDU 3 / 2016
„Občas mi nadřízení vytýkají, že se příliš rozptyluji vedlejšími aktivitami a že věda potřebuje plné nasazení. Možná je na tom něco pravdy. V chemii jsem se našel asi v patnácti, ale během vysokoškolského a doktorandského studia jsem si uvědomil, že mě vedle vědeckého výzkumu neméně baví výuka a popularizace vědy,“ přiznává chemik Jan Havlík. Sedíme na lavičce uprostřed areálu letního tábora pro mladé chemiky a biology v Běstvině v podhůří Železných hor a třicetiletý odborník je toho času jeho hlavní vedoucí.
TECH EDU 3 / 2016
Při sportovních utkáních nás často svými nečekanými výkony překvapí i tabulkově nejslabší družstvo, když se vybičuje k nevídanému výkonu. Podmínkou úspěšnosti jakéhokoli týmu je totiž silný společný účel a cíl. A nemusí to být vždy první místo v nějaké soutěži. Stal se zázrak? Nikoli, zafungoval sehraný tým.
Už jste někdy přemýšleli nad tím, jak by měla vypadat pouliční lampa před vaším domem? A že máte někde v okolí místo, kde světlo chybí? Tak přesně k takovému zadumání jsme vybídli žáky ze třetích až devátých tříd základních škol. Zaslané návrhy nám potvrdily, že fantazie dětí je neomezená a když mají správnou inspiraci a podporu, nezbývá, než před jejich odvahou a kreativitou smeknout.
TECH EDU 2 / 2016
Letos poprvé proběhla na školách soutěž Světlo na cestu, jejímž sponzorem a jedním z duchovních otců je majitel rodinné firmy Filák, působící v oblasti holografie, fotovoltaiky a LED technologií, Jan Filák. Hovořili jsme s ním na slavnostním vyhlášení vítězů Srdce s láskou darované v Poslanecké sněmovně. Zajímalo nás, jak hodnotí stav našeho technického školství, připravenost jeho absolventů a co by mohli naši podnikatelé nabídnout k oživení tuzemské průmyslové tradice.
TECH EDU 2 / 2016
Jedním z porotců kategorie Světlo na cestu je respektovaný průmyslový designér a vysokoškolský učitel průmyslového designu Martin Tvarůžek. Jak se porotě zaslané práce líbily a proč zvítězila Pastelka? Na to jsme se ho zeptali těsně po vyhlášení vítězů v Poslanecké sněmovně.
Podle některých odborníků se schopnosti člověka skládají z deseti procent z vrozeného talentu a zbylých devadesát procent se rozvíjí praktickou zkušeností a úsilím. Na setkání redakce s paní učitelkou Evou Andrýskovou ze Základní školy Polešovice nás zajímalo, jak se u nich rozvíjejí talenty. Polešovičtí osmáci totiž zvítězili v prvním ročníku zvláštní ceny Světlo na cestu.
TECH EDU 2 / 2016
Pokud je nám v zimě v uzavřených prostorách příliš teplo, otevřeme okno a vpustíme dovnitř čerstvý vzduch. Přemýšleli jste ale nad tím, že vzduch, který do místnosti přichází, je příliš studený a přeci jen chvíli trvá, než se ohřeje na příjemnou teplotu? Vytápění je drahé a těmto ztrátám energie lze předcházet. Existuje zařízení, kterému se říká rekuperace. Díky němu dokáže teplý vzduch, který odchází ven, předehřát ten studený, co jde dovnitř. V létě umí rekuperace dokonce přiváděný vzduch zchladit. Hlavní částí každé rekuperační jednotky je výměník tepla. To je zvláštní těleso poskládané ze spousty plechových desek, tzv. lamel. Mezi nimi dochází k předávání tepla nebo chladu.
TECH EDU 2 / 2016
Jak si vytisknout vrtulník
Lze už na základních školách děti seznamovat se základy robotiky a zapojit do výuky 3D technologie, jako je skenování, práce s 3D softwary a 3D tisk? Tuto otázku si položil učitel ZŠ Pražská ve Znojmě Karel Koch, který dokončuje studium technické výchovy a informatiky na…