Všechny články

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Objevovat je zábava

Třetí červnovou sobotu patřila novobarokní aula rektorátu Vysokého učení technického v Brně absolventům dětské technické univerzity VUT Junior. Padesátka dětí od dvanácti do šestnácti let absolvovala v průběhu akademického roku 2017/2018 popularizační přednášky na jednotlivých fakultách a součástech brněnské techniky. „Líbilo se mi na Ústavu soudního inženýrství a potom se mi ještě hodně líbil CEITEC VUT. Byli tam vtipní lidi a zároveň dokázali svou práci hezky popsat. Celkově musím říct, že na mě udělalo dojem, jak to bylo všechno zorganizované,“ svěřil se se svými dojmy jeden z absolventů, čtrnáctiletý Martin Kaš. A protože byl pilotní ročník dětské univerzity po všech stránkách úspěšný, vedení VUT se rozhodlo zdvojnásobit kapacitu toho právě nadcházejícího v akademickém roce 2018/2019 na 100 míst.

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Evropští studenti na letním akademickém kurzu v Brně

Koncem června se do Brna sjeli vysokoškolští studenti z Ukrajiny, Ruska, Moldavska, Maďarska, Srbska, Slovinska, Turecka, Španělska, Belgie a Slovenska na desetidenní letní kurz, aby se naučili nové dovednosti z oblasti průmyslové automatizace. Tuto jedinečnou akci pro ně připravila studentská organizace BEST (Board of European Students of Technology).

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Konečně ticho!

Unavený jako kotě uléhám do peřin a přemýšlím o svém dnu, jaký byl. Co jsem mohl udělat líp a co se mi povedlo na výbornou. Zaháním myšlenky na namáhavý zítřek a hlavně se těším, že zavřu oči a v tichu se ponořím do hlubokého spánku. Ve chvílích usínání po něm toužíme všichni. Ale je kolem nás skutečné ticho?

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Když znalosti nemají žádnou hodnotu

Velmi ráda poslední dobou slýchám o školách a učilištích, kde se daří realizovat skvělé projekty, v nichž studenti spolupracují s firmami a uskutečňují u nich svou praxi či stáže. A firmy naopak přicházejí více do škol a předávají své praktické znalosti a zkušenosti, a tak ještě více přibližují teorii praxi. Ráda bych pochválila všechny ty ředitele a učitele, kteří se opravdu snaží kombinovat teoretickou část s praxí a hledají nové způsoby, za něž jsou firmy dnes skutečně vděčné. Dávají tak mnohem více šancí mladým pracovníkům než kdykoli předtím. Stejně tak fandím ředitelům firem, kteří jen nesedí a neříkají, že kvalifikovaní zaměstnanci prostě nejsou, a jako správní vizionáři se dnes angažují ve školách.

thumbnail TECH EDU 3 / 2018

Od robotizace a automatizace k digitalizaci

V minulém čísle TECH EDU jsme si mimo jiné vysvětlili, že robotizace a automatizace ne vždycky zcela nahradí lidské síly. Proto je nezbytné nepodcenit při jejich zavádění komunikaci se zaměstnanci. Pokud tento první krok úspěšně zvládnete, můžete se vrhnout na krok číslo 2. A tím je digitalizace a zase digitalizace. Neboli to, co jsme dosud udělali, začneme řídit a kontrolovat elektronicky.

thumbnail TECH EDU 2 / 2018

V Březové jsou školy pro radost aneb Srdce s poselstvím

„Včera mi volali z Prahy, aby mi oznámili, že jsme vyhráli mimořádnou cenu v soutěži Srdce s láskou darované.“ Tak zněla jedna z vět v písemce z češtiny, kterou pro osmáky z Březové připravila paní učitelka Ivana Tálská. „Všichni pár vteřin přemýšleli nad větnými členy, ale vzápětí jim došlo, jaké sdělení je v textu schováno,“ prozrazuje sympatická češtinářka. Ve třídě propukla obrovská radost. A písemka? Z té nakonec sešlo.

thumbnail TECH EDU 2 / 2018

Český průmysl nepotřebuje sběrače titulů, ale teoreticky vyspělé praktiky

Současná digitální generace slepě věří v neomylnost počítačů. „Přitom si neuvědomuje, že o kvalitě dat, způsobech jejich zpracování a výsledcích řešení rozhoduje sama,“ říká Lukáš Procházka ze Střední průmyslové školy na Proseku. S dvaatřicetiletým zástupcem ředitele pro praktické vyučování a technické činnosti jsme se zamýšleli nad přípravou studentů na jejich budoucí povolání.